Tjenestevilkår – Ventilasjonsarbeid

1. Avtalen
Avtalen består av disse tjenestevilkårene, avtalt pris og omfang beskrevet i tilbud eller annen skriftlig kommunikasjon mellom partene. Ved eventuell motstrid mellom dokumentene, går særskilt avtalte vilkår foran, så fremt dette ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen utfylles i tillegg av relevant lovgivning, herunder håndverkertjenesteloven og forbrukerkjøpsloven der det er aktuelt.

2. Partene
Tjenesteyter er Handelsgiganten AS, Gjerdrums vei 12J, 0484 Oslo, oslo@atventilasjon.no, tlf: 40068621, Org.nr: 934 942 116 – heretter omtalt som "tjenesteyter".
Kunden er den person eller virksomhet som bestiller ventilasjonsarbeid – heretter omtalt som "kunden".

3. Pris
Avtalt pris inkluderer alle kostnader knyttet til utførelsen av tjenesten, med mindre annet er spesifisert. Eventuelle tilleggskostnader må avtales på forhånd. Kunden skal ikke belastes for kostnader som ikke er gjort kjent før oppstart.

4. Avtaleinngåelse
Avtalen anses som inngått når kunden skriftlig (e-post, melding eller signatur) bekrefter aksept av tilbudet eller bestiller tjenesten. Dersom avtalen baserer seg på et skriftlig tilbud fra tjenesteyter, er denne bindende i 14 dager med mindre annet er oppgitt.

5. Betaling
Betaling skjer i etterkant av utført arbeid. Faktura utstedes etter ferdigstilt oppdrag, med betalingsfrist på minimum 14 dager. Ved forsinket betaling påløper renter iht. forsinkelsesrenteloven og evt. inkassovarsel.
Tjenesteyter forbeholder seg retten til å kreve forskuddsbetaling for særskilt tilpassede løsninger eller deler, etter nærmere avtale.

Betaling kan også foregå med vipps, debet og kredittkort etter ferdigstilt oppdrag. 

6. Utførelse og levering
Ventilasjonsarbeidet utføres innen avtalt tidsrom. Dersom det oppstår forsinkelser utenfor tjenesteyters kontroll (f.eks. vær, forsinkede deler, uforutsette bygningsforhold), varsles kunden så raskt som mulig.
Arbeidet anses som levert når tjenesten er fullført og overlevert til kunden for godkjenning.

7. Risiko og ansvar
Tjenesteyter er ansvarlig for arbeidet frem til overlevering. Etter overlevering overtar kunden risikoen for anleggets videre drift, med mindre annet er avtalt.

8. Angrerett
Ved avtaler inngått utenfor fast forretningssted (f.eks. hjemme hos kunden), gjelder angrerettloven. Kunden har 14 dagers angrerett fra avtaleinngåelse, dersom ikke arbeid er påbegynt innen denne fristen etter uttrykkelig samtykke.
Dersom kunden ønsker å benytte angrerett, må dette meldes skriftlig.

9. Forsinkelse eller mangelfull tjeneste
Dersom tjenesteyter ikke møter til avtalt tid eller arbeidet ikke gjennomføres i henhold til avtalen, har kunden rett til å:

  • holde tilbake betaling

  • kreve oppfyllelse

  • kreve prisavslag

  • heve avtalen ved vesentlig mislighold

  • kreve erstatning for påført tap

Krav må fremmes innen rimelig tid og helst skriftlig.

10. Reklamasjon
Kunden har rett til å reklamere på feil eller mangler innen rimelig tid og senest 2 år etter utført arbeid. Ved skjulte feil kan fristen være opptil 5 år, avhengig av arbeidets karakter.
Ved gyldig reklamasjon vil tjenesteyter rette feilen uten kostnad for kunden innen rimelig tid.

11. Mislighold fra kunden
Dersom kunden unnlater å stille nødvendige opplysninger, gi tilgang til arbeidsstedet, eller ikke betaler innen fristen, har tjenesteyter rett til å:

  • stanse arbeidet

  • kreve forsinkelsesrenter

  • sende kravet til inkasso

  • heve avtalen ved vesentlig mislighold

12. Garanti
Tjenesteyter kan gi garanti på deler av arbeidet eller utstyr brukt, dersom dette er skriftlig oppgitt i avtalen. Garantien kommer i tillegg til reklamasjonsretten.

13. Personvern
Tjenesteyter behandler kundens personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og kun for gjennomføring av avtalen. Opplysningene deles ikke med tredjepart uten samtykke, med mindre det er påkrevd for gjennomføring av tjenesten.

14. Tvister
Eventuelle tvister mellom partene skal søkes løst i minnelighet. Dersom dette ikke fører frem, kan kunden bringe saken inn for Forbrukertilsynet eller eventuelt behandles i Forliksrådet eller ordinær domstol med Oslo tingrett som verneting.